Concurs F3I
Planor remorcat


Planorul :
Planoarele de o anvergura de 3.50 m au aspectul unei machete.
Dotat cu un geam de protectie transparent, fuzelajul raspunde la criterii precise ; in altimea minima sa
corespund a la 4% din anvergura iar latimea 3.2% din anvergura.
Greutatea nu trebuie sa depaseasca 5Kg pentru o incarcatura maximunm de 75 gr/dm2.
Roata trebuie sa depaseasca cu 1 cm fuzelajul, iar carligul de remorcaj sa fie la mai putin de 10 cm de varf.
Orce sistem de telemetrie, giroscop sau alt accesoriu care ar da informatii ajuta pilotul, este interzis.


Competitiile :
Un concurs F.3.I cuprinde cel putin 2 etape si fiecare din ele este formata din 2 probe :

* o proba de durata, care incepe cu o faza de remorcaj. Avionul remorcat este echipat cu un altimetru(contact me),
care reduce automat gazul de motor imediat ce este atinsa altitudinea de 200 m. Zborul dureaza 8 min
maximum si trebuie sa se termine intr-un perimetru drreptunghiular de 20X40 m. 3 sau 4 piloti
zboara impreuna si 1000 puncte sunt atribuite celui mai bun timp de zbor, scorul celorlalti piloti se
calculeaza in functie de cea mai buna performanta.

* o proba de viteza care incepe deasemenea printr-o faza de remorcaj pana la 200 m altitudine.
Planorul trebuie sa efectueze 2 dus-intors intre 2 baze numite A si B, distantate de 250 m.
Pilotul cel mai rapid obtine 1000 de puncte, scorul celorlalti piloti se calculeaza in functie de performanta
celui mai bun. Recordul actual de viteza este de 29.5sec/1000m.
La fiecare sfarsit de saptamana cluburile organizeaza concursuri pe terenul de zbor.


Remorcherii :
Aceasta categorie de piloti, indispensabili la toate disciplinele de planoare remorcate, ajuta la reusita concursului.
Avionul lor, adesea construit special pentru remorcare este echipat cu un motor puternic (25 - 50 cm3).
Pilotul este capabil de a lasa un planor in locul ales de pilotul planorului, in momentul decolajului.
Pilotii de remorcari, debutanti in concurs sunt ajutati si sfatuiti de piloti mai experimentati. Numai titularii
de brevet de pilot de remorcaj sunt autorizati sa remorcheze in campionatul regional, national sau pentru
concursurile internationale.
Criteriile de pilotaj si de fiabilitate a materialului sunt la baza obtinerii brevetului de pilot de remorcher.
In fiecare an se organizeaza " examene de trecere ".


Regulamentul :
Regulamentul F3I este disponibil la Federatia Franceza de Aero-Modelism sau la Federatia
Internationala de Aeromodelism (FAI).


F.3.I in Europa :
Concursuri internationale au loc in Franta. Chiar daca nu s-a infiintat o echipa a Frantei
( sunt concursuri OPEN), ele permit schimburi cu vecinii nostri europeni : Belgia, Spania,
Italia, Elvetia.
Avem cateva relatii cu Germania dar planoarele lor sunt diferite de ale noastre.


F.3.I in Franta, anul 1997 :
In acest an am organizat in Franta, 32 de concursuri de selectionare, 4 campionate regionale
si 1 campionatal Frantei cu 52 de concurenti, timp de 3 zile.
Pentru viitorul disciplinei, chiar daca numarul concurentilor este stabil la 180 piloti de planoare,
este de remarcat ca in fiecare an vin piloti tineri si talentati.
Nivelul competitiei urca intr-un mod omogen. Nu numai piloti de frunte progreseaza ci toti concurentii


In 1998, vom organiza Cupa Europeana, intre 18 iunie- 4 iulie.


Brigitte GOURDET




Home page